scania // king of the road

Scania is al jaren een begrip in de transportsector. je ziet scania vrachtwagens overal rijden.

SCANIA

Als je vrachtwagens zegt, dan zeg je Scania. Scania is al jaren een begrip in de transportsector, je ziet Scania vrachtwagens overal rijden. Scania heeft Supersky eerder dit jaar gevraagd om hen te helpen bij het vastleggen van verhalen van klanten van Scania in Nederland. Dit doen we voor het King of the Road magazine wat 4x per jaar (online) uitkomt: https://www.scania.com/nl/nl/home/king-of-the-road-magazine.html

In dit magazine staan klanten van Scania centraal, met hun persoonlijke en unieke verhalen. Wij noemen dat “testimonials”. Het mooie aan deze verhalen is, dat iedere verhaal echt anders en uniek is. Soms gaat het over een bedrijf met 1 of 2 Scania trucks wat gespecialiseerd is in het vervoeren van potgrond, in een ander geval gaat het over een logistiek bedrijf met meer dan 50 Scania vrachtwagens, een hele vloot. Wat wel bij ieder bedrijf centraal staat, is de passie voor het vak, de logistieke sector en hoe trots men spreekt over “hun Scania trucks”. Tijdens de interviews proberen we die persoonlijke en unieke verhalen naar boven te halen door het afnemen van interviews. Vaak is er niet veel voor nodig om dat verhaal naar boven te krijgen, want als men eenmaal vertelt over de geschiedenis van het bedrijf, dan zie je een grote glimlach verschijnen. Wat ook heel mooi is om te zien, is dat het vaak familiebedrijven zijn, waar het bedrijf van generatie op generatie over gaat.

WAT WE PER CASE / TESTIMONIAL OPLEVEREN, ZIJN STEEDS 3 EINDPRODUCTEN:

-       Een video van 2 à 3 minuten

-       5 – 6 foto’s

-       Een artikel voor in het magazine

Zo hebben we inmiddels al een behoorlijk aantal verhalen mogen vastleggen. Mooie voorbeelden zijn de volgende klantcases:

Tot nu toe “alleen” verhalen in Nederland, maar voor 2022 staan de eerste opnames in België ook op de agenda.

HOE GAAN WE TE WERK?

Het begint met een verzoek vanuit Scania om weer voor hen op pad te gaan. We krijgen te horen wie, wat en waar we mogen gaan filmen. Wat is het bedrijf, wie zijn de mensen, wat maakt hen zo uniek. Vervolgens nemen wij contact op met het bedrijf, om kennis te maken, maar ook om alvast iets meer te weten te komen over wie ze zijn en wat hun relatie met Scania is. Uiteraard nemen we hen dan ook mee in het proces, wat gaan we doen en hoe gaan we het doen. Voor veel bedrijven is dit toch een beetje nieuw en spannend. Dan prikken we in overleg met de klant een datum voor de opnames. Het zijn en blijven ook ondernemers, dus alles in overleg. We stellen een crew samen (producer, camera en fotografie, soms nog een assistent) en vervolgens maken we een callsheet en draaiboek. Daarin staan de opnames omschreven, maar staat ook aangegeven hoe de planning voor de dag er uit ziet. Dit delen we vervolgens ook met de klant. We stellen een technisch plan op (gaan we binnen en/of buiten filmen, wat doet het weer, 1 of meerdere personen, ook beelden in een (rijdende) truck, etc.). Dan de opnames, het leukste deel van het proces. Beetje afhankelijk van de locatie, maar we gaan uit van een ½ dag opnames op locatie. Maar…de locaties bevinden zich door heel Nederland. We zijn al in Groningen geweest, maar ook “om de hoek”, vlak naast Eindhoven. We proberen de personen die we gaan interviewen zoveel mogelijk op hun gemak te stellen. Wat we vaak zeggen is “doe maar net of we er niet zijn”. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe meer de personen die we interviewen/filmen op hun gemak zijn, hoe geloofwaardiger de verhalen overkomen. We schieten ook een behoorlijke hoeveelheid “b roll”. Beelden die we later gebruiken om onder het interview te monteren, om het verhaal aan te kleden. Denk aan: close-ups van de trucks, sfeerbeelden van de locatie, het magazijn of andere aansprekende plekken en uiteraard ook beelden van de Scania trucks, van binnen en van buiten, soms ook rijdend. Als de opnames geweest zijn, gaan we aan de slag met de montage (postproductie). Dit is een precies werkje. Als voorbeeld, we schieten 1,5 uur aan materiaal waarvan in de uiteindelijke video 2 á 3 minuten aan materiaal overblijft. "Kill your darlings” noemen we dat, keuzes maken. Dan gaan we aan de slag met de kleuren (color grading) en de audio, want goed beeld is 1, goed geluid is misschien net zo belangrijk. Vervolgens maken we de video af: intro, outro, naambalkjes en uiteraard muziek. Ter controle naar Scania, nog wat feedback verwerken en dan leveren we de final op, samen met het artikel en de foto’s. Tot slot plaatst Scania deze online in het magazine zodat iedereen het kan lezen en er van kan genieten!

FUN FACTS

  • Scania is een van origine Zweeds merk van (motor)voertuigen, opgericht in 1891, in Malmö

  • Oorspronkelijke bouwde het bedrijf alleen fietsen, maar iets later ook auto’s en vrachtwagens

  • Inmiddels heeft Scania wereldwijd iets meer dan 50.000 medewerkers, werkzaam in meer dan 100 landen

  • Scania produceert niet alleen vrachtwagens, maar is ook een wereldwijde speler in het ontwikkelen van industrie- en scheepsmotoren

SCANIA

Interested?

Heb je een tof idee, een vraag die nog verder uitgewerkt moet worden of een concreet content plan waar we iets vets bij mogen maken, wij staan in alle gevallen voor je klaar, neem contact op!

Say Hello

(+31) 040 304 17 48

Previous
Previous

Bamigo // TV Commercials

Next
Next

Rosval // Volledige rebranding